سیستم های تهویه

تهویه طبیعی که یکی از روش های سیستم های تهویه است، در زمان های گذشته یکی از مرسوم ترین روش ها برای ورود هوای تازه به خانه های مسکونی بوده است. ولی امروزه این روش بهترین استراتژی برای تهویه خانه های مسکونی نیست. بدلیل اتلاف انرژی که در این روش صورت می گیرد. تهویه طبیعی هنگامی اتفاق می افتد که از طریق شکافها و سوراخهای کوچک در خانه، حرکت هوا یا نفوذ کنترل نشده ای وجود داشته باشد. باز شدن پنجره ها و درها تهویه طبیعی نیز ایجاد می کند. با این وجود، به دلیل سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی، اکثر مردم درب پنجره ها و درب های ورودی را اغلب باز نمی کنند.

بنابراین ، نفوذ هوا به حالت اصلی تهویه طبیعی در خانه ها تبدیل شده است. میزان تهویه طبیعی یک خانه غیر قابل پیش بینی و غیرقابل کنترل است، بنابراین نمی توانید برای تهویه یکنواخت خانه به آن اعتماد کنید. تهویه طبیعی به درجه حرارت در فضای باز ، باد و سایر عوامل بستگی دارد. بنابراین ، در برخی از خانه ها ممکن است تهویه طبیعی کافی برای حذف آلاینده ها نداشته باشند. از طرفی خانه های محکم بسته شده) استفاده از مصالحی برای حفظ انرژی (ممکن است بیشتر اوقات تهویه طبیعی کافی نداشته باشند ، در حالی که خانه هایی که میزان نفوذ هوا در آنها بالااست ممکن است هزینه های باالی انرژی را تجربه کنند.یکی دیگر از مشکلات تهو یه طبیع ی عدم کنترل رطوبت کافی است به خانه های مسکونی می باشد.

تهویه نقطه ای

از تهویه نقطه ای (Ventilation Spot) می توان برای بهبود اثربخشی تهویه طبیعی استفاده کرد. با این حال، اگر تهویه نقطه ای و طبیعی هر دو با هم نیاز تهویه خانه شما را برآورده نکنند، باید یک استراتژی بهتر و پیشرفته تری برای تهویه خانه در نظر بگیرید.

تهویه نقطه ای با حذف رطوبت یا آلاینده های هوای داخل خانه تأثیر تهویه طبیعی کل خانه را بهبود میدهد. تهویه نقطه ای شامل استفاده از اگزاست فن های موضعی مانند مواردی است که در بالای آشپزخانه و در حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود. میتوان برای این منظور از فن سانتریفیوژ و یا فن آکسیال نیز استفاده نمود.

انجمن مهندسان گرمایشی، برودتی و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) به جای استفاده از پنجره (تهویه طبیعی) برای تهویه میزان تهویه متناوب یا مداوم را توصیه می کند. 50 یا 20 فوت مکعب در دقیقه (CFM) برای حمام. 100 یا 25 فوت مکعب در هر دقیقه (CFM) برای آشپزخانه ها.

فن ها، دریچه ها و تجهیزات تهویه در خانه با هم به عنوان “سیستم تهویه” کار می کنند. سیستم های تهویه را می توان به عنوان یکی از چهار نوع اگزاست (EXHAUST) ،تأمین هوا (SUPPLY) ،متعادل سازی  (BALANCED) بازیابی گرما (HEAT-RECOVERY) دسته بندی کرد. سیستم تهویه مناسب برای یک خانه به آب و هوا و نیازهای سازه نیز بستگی دارد.

سیستم های تهویه اگزاست در آب و هوای سرد که احتمال ورود هوای مرطوب به داخل ساختمان کم است ترجیح داده می شوند . سیستم های تهویه متعادل هم در مناطق سرد و هم در مناطق گرم کار می کنند. اما نصب آنها گران تر است. سیستم های بازیابی گرما هوای داخل را با هوای بیرون مبادله می کنند.

سیستم تهویه اگزاست SYSTEM VENTILATION EXHAUST

سیستم های تهویه اگزاست با کاهش فشار ساختمان کار می کنند. با کاهش فشار هوای داخلی به زیر فشار هوای خارج، آنها هوای داخل خانه را از خانه بیرون می آورند. در حالی که هوا از طریق نشت در پوسته ساختمان و از طریق منافذ نفوذ می کند.

فن های خروجی که در حمام نصب شده اند اما به طور مداوم کار می کنند، یک سیستم تهویه اگزاست را در ساده ترین شکل نشان می دهند.

سیستم های تهویه اگزاست در مناطق سردسیر بیشترین کاربرد را دارند. در شرایط گرم و مرطوب، کاهش فشار هوا می تواند هوای مرطوب را به داخل حفره های دیواره ساختمان بکشاند. این موضوع باعث عدم ورود هوا به ساختمان می شود. نصب سیستم های تهویه اگزاست نسبتاً ساده و ارزان هستند. به طور معمول، یک سیستم تهویه اگزاست متشکل از یک فن است که به یک نقطه خانه متصل است. اما یک نگرانی نسبت به این نوع روش تهویه وجود دارد ورود آلاینده با هوای تازه به داخل ساختمان است.

اگزاست فن سانتریفیوژ
سیستم تهویه اگزاست

سیستم تامین هوادهی Systems Ventilation Supply

سیستم های تهویه تأمین هوای تازه با فشار بر ساختمان کار می کنند. این سیستم از فن برای وارد کردن هوای خارج به داخل ساختمان استفاده می کنند در حالی که هوا از سوراخ های پوسته، کانال های حمام و دریچه های از ساختمان خارج می شود.

همانند سیستم های تهویه اگزاست، نصب سیستم های تهویه تأمین هوای تازه نسبتاً ساده و ارزان هستند. یک سیستم معمولی دارای یک سیستم فن و کانال است که هوای تازه را معمولاً به یک اتاق یا به چندین اتاق وارد می کند (به عنوان مثال اتاق خواب ، اتاق نشیمن ، آشپزخانه). این سیستم ممکن است در اتاقهای دیگر شامل دریچه های قابل تنظیم باشد.

این سیستم تهویه امکان کنترل بهتر هوای ورودی به خانه را نسبت به سیستم های تهویه اگزاست فراهم می کنند. با تحت فشار قرار دادن خانه ، این سیستم ها باعث جلوگیری از ورود آلاینده ها از خارج شده و از تولید مجدد گازهای احتراق از شومینه ها و وسایل جلوگیری می کنند. آنها همچنین اجازه می دهند هوای وارد شده به خانه فیلتر شود تا گرد و غبار از بین برود.

سیستم های تهویه تأمین در آب و هوای گرم بهترین عملکرد را دارند. از آنجا که آنها خانه را تحت فشار قرار می دهند .

در زمستان این سیستم باعث می شود که هوای گرم داخلی از طریق دهانه های دیوار و سقف خارجی نشت کند. اگر هوای داخلی به اندازه کافی مرطوب باشد ، ممکن است مقداری رطوبت در اتاق زیر شیروانی یا قسمت های دیواره خارجی متراکم شود. جایی که می تواند باعث ایجاد کپک و پوسیدگی شود.

تامین هوای تازه در سیستم های تهویه
سیستم تهویه هوای تازه

سیستم تهویه متعادل سازی :Systems Ventilation Balanced

سیستم های تهویه متعادل، اگر به درستی طراحی و نصب شوند، خانه را تحت فشار قرار نمی دهند و از خانه فشار خارج نمی کنند. در عوض، آنها به ترتیب مقادیر تقریبی مساوی هوای تازه را وارد هوای آلوده را خارج می کنند. یک سیستم تهویه متعادل معمولاً دارای دو فن و دو سیستم کانال است. با قرار دادن دریچه های تأمین و تخلیه (اگزاست)در مکان های مناسب، توزیع خوب هوای تازه را تسهیل می کند.

یک سیستم تهویه متعادل معمولی برای تأمین هوای تازه اتاق خواب ها و اتاق های مشترکی که مردم بیشترین وقت را در آن می گذرانند ، طراحی شده است. همچنین هوا را از اتاق هایی که بیشتر در آنها رطوبت و آلاینده ها ایجاد می شود ، مانند آشپزخانه ، حمام و اتاق لباسشویی ، خارج می کند.

مانند هر دو سیستم تأمین و اگزوز ، سیستم های تهویه متعادل قبل از ورود هوا به خانه ، تعدیل یا رطوبت هوا را از بین نمی برند.

در این سیستم، از فیلترها برای پاک کردن گرد و غبار و گرده از هوای خارج استفاده می کنند. همچنین، ممکن است الزام باشد که هوای خارج از منزل قبل از تحویل با هوای داخلی مخلوط شود. بدین طریق از رسوبات هوای سرد در زمستان جلوگیری می شود. این ممکن است منجر به افزایش هزینه های گرمایش و سرمایش شود. سیستم های تهویه متعادل برای همه مناطق آب و هوایی مناسب هستند. نصب و کار با آنها گران تر از سیستم های تأمین یا اگزاست است.

سیستم بازیابی انرژی : Systems Recovery Energy

هزینه نصب سیستم های تهویه بازیابی انرژی معمولا بیشتر از سایر سیستم های تهویه است.

نصب سیستم های پیچیده نه تنها گران ترند، بلکه غالباً با ماندگاری بیشتری نیز مصرف می شوند. بنابراین انرژی الکتریکی بیشتری نیز مصرف می کنند. برای بیشتر خانه ها، تلاش برای بازیابی کل انرژی موجود در هوای خروجی احتمالا ارزش هزینه اضافی را نخواهد داشت. همچنین، این نوع سیستم های تهویه هنوز خیلی رایج نیستند. فقط برخی از پیمانکاران HVAC از تخصص فنی و تجربه کافی برای نصب آنها برخوردارند.

به طور کلی، شما می خواهید برای هر اتاق خواب و برای هر محل زندگی مشترک یک کانال تأمین و بازگشت داشته باشید. داکت مجاری باید تا حد ممکن کوتاه و مستقیم باشد. برای به حداقل رساندن افت فشار در سیستم و در نتیجه بهبود عملکرد ، داشتن اندازه صحیح مجرای لازم است.

همچنین، سیستم های تهویه بازیابی انرژی که در آب و هوای سرد کار می کنند باید دارای وسایلی باشند که از یخ زدگی و تشکیل یخبندان جلوگیری می کنند. هوای بسیار سرد تامین کننده می تواند باعث ایجاد یخ زدگی در مبدل حرارتی شود. این امر می تواند به آن آسیب برساند. تجمع یخبندان همچنین باعث کاهش اثر تهویه می شود.

بعلاوه، سیستم های تهویه بازیابی انرژی باید به طور منظم تمیز شوند. بدین طریق از تشکیل کپک و باکتری در سطوح مبدل حرارتی جلوگیری می شود.

برای مطالعه بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://www.energy.gov/energysaver/weatherize/ventilation/whole-house-ventilation

همچنین می توانید مقالات دیگر در زمینه سیستم های تهویه را در بخش مقالات سایت مطالعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *