فن سانتریفیوژ : به طور کلی فن ها به دو دسته سانترفیوژ ( گریز از مرکز ) و آکسیال ( محوری) تقسیم بندی می شوند تشخیص هر کدام از این دو فن بوسیله حرکت جریان هوا در آن ها می باشد.

در این مقاله تلاش بر این داریم که نوع کارکرد،مزایا ،معایب و…. از فن های سانتریفوژ آشنا شده و شناخت پیدا کنیم.

فن سانتریفیوژ ( گریز از مرکز )

نوع کارکرد: همان طور که در ابتدا گفته شد تفاوت فن ها در جهت حرکت جریان در آن ها می باشد در فن سانتریفوژ جریان در جهت عمود بر محور پروانه تخلیه می شود .

هوای ورودی در راستا(موازی) محور گردش پروانه وارد فن میشود و با حرکت شعاعی به سمت بیرون پروانه هدایت میشود.

در فن سانتریفیوژ، با حرکت پروانه این فن ها  سرعت جریان هوا زیاد می شود  ( جریان از توپی پروانه به سمت نوک تیغه حرکت می کند ) که به سبب این افزایش سرعت انرژی جنبشی جریان نیز افزایش میابد.

انرژی جنبشی سپس با کند شدن جریان به فشار استاتیک (فشار ساکن)تبدیل می شود ( فشار استاتیکی P.Sیکی از پارامتر مهم برای انتخاب مدل فن می باشد). فن های سانترفیوژ توانایی ایجاد فشار های نسبتا بلایی را دارند.

انواع فن سانتریفیوژ

  • فن ساتریفوژ بکوارد BACKWARD CENTRIFUGAL FAN
  • فن سانتریفوژ فوروارد FORWARD CENTRIFUGAL FAN
  • فن سانتریفوژ رادیال RADIAL CENTRIFUGAL FAN

1-فن سانتریفیوژ بکوارد:

پروانه این نوع فن ها دارای تیغه هایی می باشند که جهت منحنی در جهت چرخش دور پروانه.در این فن ها سه شکل تیغه متفاوت وجود دارد 1-تخت 2-منحنی 3- ایرفویلAIRFOIL

تیغه های تخت بسار قوی تر هستند و تیغه های منحنی بسیار کارآمد و کارآمد تر از این دو نوع تیغه،تیغه ایرفویل می باشد که قادر به دستیابی بیش از 85 درصد بازدهی می باشند دلیل این کارآمدی این است که تیغه های نازک ایرفویل جرم چرخشی (rotating mass) کمتری دارند وضعف هایی هم دارند همین نازک بودن تیغه،فن را مستعد ابتلا به فرسایش می کند و ایجاد حفره درون تیغه که همین باعث اختلال در عملکرد فن می شود .

جریان هوا با با تیغه های بکوارد با زاویه کمی برخورد می کنند که همین موضوع باعث نشستن ذرات روی تیغه ها می شود که در نتیجه مشکلی برای عملکرد آ نها به وجود میاورد.

فن پروانه بکوارد
نمودار عملکرد پروانه بکوارد برحسب افزایش فشار و افزایش جریان

همانطور که در توضیحات اولیه گفته شد فن های سانتریفوژ قدرت کار در فشار های بالا را دارند . فن های سانتریفوژ بکوارد نیز اغلب می توان در مکان هایی که طول کانانل کشی و افت فشار بیشتر است استفاده شوند و همچنین توانایی کار در مکان هایی با جریان با رطوبت بالا و دمای بالا و حاوی ذرات را دارند.

2- فن سانتریفوژ فورواد

پروانه فن سانتریفوژ فوروارد دارای تیغه هایی  هم جهت با جهت چرخش می باشند همانند شکل زیر.

در فن فوروارد پروانه دارای تعداد تیغه های نسبتا زیاد و با عمق کم می باشد که پس از ورود جریان هوا به این فن باتوجه به ساختار تیغه ها جریان را به صورت مماسی خارج می کنند.

جهت چرخش تیغه های فوروارد

در این نوع از فن ها چون تنش یا سرعت کارکرد رابطه بسیار نزدیکی دارد برای جلوگیری از فرسایش دارای سرعت کمتری نسبت به بکوارد بوده و در طراحی آ نها نیازی به ویژگی هایی با قدرت بالا ندارد.

این نوع فن ها به علت silent mood(بی صدا) بودن در سیستم های تهویه مطبوع(گرمایشی و سرمایشی) برای مراکز مسکونی وتجاری کاربرد بسار زیاد دارند.

این فنها بر خلاف فنهای بکوارد در فشار پایین تر کار می کنند یا اصطلاحا برای جریانهای تمیز مصرف میشوند.

شکل زیر نموارد عملکرد این فن ها را نشان می دهد.

منحنی عملکرد فن فوروارد
نمودار فن فوروارد بر حسب افزایش فشار وافزایش جریان

3-فن سانتریفوژ رادیال

در این نوع فن ها که پروانه آن دارای تیغه تخت می باشد وبلند که همین موضوع این دسته از فن ها را قادر می سازد که بتوانند جریان هایی با ذرات زیاد و درشت را در خود جمع کنند.جهت حرکت پروانه آن به صورت زیر می باشد

پروانه فن رادیال
جهت چرخش پروانه فن رادیال

نمودار عملکرد آنها به صورت زیر می باشد.

منحنی عملکرد فن رادیال
نمودار عملکرد فن رادیال برحسب افزایش فشار وافزایش جریان

همانطور که گفته شد باتوجه به ساختار آ نها قابلیت کار در فشار های بالا حداکثر تا500mm-wg را قادر می باشند به همین منظور بیشتر از آن ها در صنایعی همچون چوب سازی از آ نها استفاده می شود تا بتوانند ضایعات چوب را خارج کنند و همین طور برای خارج کردن تراشه های فلزات در صنایع مربوطه کاربرد دارند.

جهت آشنایی بیشتر با این فن ها میتوانید از منابع زیر استفاده نمایید.

لینک اول

لینک دوم

همچنین برای مشاهده مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ فن های سانتریفیوژ ایرانیان فن می توانید به ایجا مراجعه نمایید.

برای انتخاب فن نیز می توانید به نرم افزار آنلاین انتخاب و محاسبه فن ایرانیان فن مراجعه نمایید.